40% minder kosten met meer kwaliteit

verschenen op toolkit.nl: 27 februari 2013

Iemand in een groep van bouwers en adviseurs vroeg wat we voelden bij de boodschap dat de kwaliteit van onze producten omhoog moet en de stichtingskosten met 40% moeten dalen.

Er werd onmiddellijk driftig gediscussieerd over het ontwikkelproces en de onbekendheid met elkaars processen. We waren het er snel over eens dat het van groot belang is om van elkaar te begrijpen hoe het bedrijfsproces in elkaar zit. Mijn inzicht van dat moment was dat we veel ergernis en kosten kunnen vermijden, door in ons dagelijks werk de gewoonte te ontwikkelen om open en eerlijk te zijn over wat we doen en denken. Dat wat je in je dagelijks handelen integreert, wordt gewoon. Het wordt de standaard en de norm zonder dat daar een dik rapport voor geschreven hoeft te worden. De grootste verandering komt voort uit het aanpassen van onbewust gedrag van mensen.

 Rijke architectuur en de kosten die daarbij horen werden ook onderwerp van gesprek. Er gingen stemmen op om toch vooral te versoberen omdat we het met de huidige wensen nooit zouden redden om 40% op de kosten te besparen. Hoe we deze gedachte moeten rijmen met de wens om de kwaliteit te verhogen en de behoefte van de klant centraal te stellen is niet verder uitgediscussieerd. Standaardiseren en automatiseren gaat volgens de groep de oplossing voor het vraagstuk brengen. Er werd een sprekend voorbeeld aangehaald over hoe het echt anders kan. De groep mensen van Lincubator is zich aan het verdiepen in het 3D-printen van gebouwen. Ik wist niet dat het al zo ver was, maar ik las op Bouwwereld.nl dat in 2014 het eerste model aan de kust van Ierland geplaatst gaat worden.

 Je hoort mensen vaak zeggen dat de bouw blauw is. Ik weet dat mijn Insight-profiel® vooral geel met rood uitstraalt. Het zal de kenners van deze profielen niet verbazen dat ik als antwoord op de gestelde vraag vooral een gevoel van enthousiasme en blijdschap had. Al die kansen om onze dagelijkse dingen te vernieuwen en met innovatie en samenwerking producten te maken waar de klant behoefte aan heeft.

Advertenties

Over KLANKBORD

Yuri Pelser Linkedin.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s