‘Het voeren van de kippen bepaalt of je de crisis overleeft’

verschenen op Duurzaamgebouwd.nl: 04 juli 2013
 
'Het voeren van de kippen bepaalt of je de crisis overleeft'

Mijn vader heeft kippen. Hij heeft een innovatief systeem gemaakt waarbij het voer door een lange buis uitkomt in een bakje. De lange buis kan hij helemaal vullen waardoor de kippen ook voer hebben als mijn vader op vakantie is.

De bouwwereld is de manier waarop zij haar proces inricht aan het innoveren. Co-making en ketensamenwerking zijn de termen die de sector voor deze verandering gebruikt. Die samenwerkende partijen staan rond een voor een vakantie gevulde voerbuis. De overige partijen scharrelen nog in het veld naar het werk dat daar ligt.

Co-making en ketensamenwerking De voerinnovatie van mijn vader gebruik ik wel eens illustratief bij een verhaal over co-making en ketensamenwerking. Co-making betekent niet dat wij de partijen uit de markt allemaal een klein deel van de omzet geven. Nee, we gaan een samenwerking aan met geselecteerde partijen om meer en betere producten tegen dezelfde of lagere kosten te kunnen produceren.

We zetten het werk als een goed gevulde voerbak tussen een paar geselecteerde bedrijven in. Dit vervangt voor een deel het systeem waarbij wij aanbestedingen als graan over het veld uitstrooien, om dan maar te kijken welke bedrijven de meeste graantjes weten te bemachtigen.

“Wat heeft dit met het overleven na de crisis te maken?”, hoor ik u vragen. Het is heel eenvoudig. Ik zie dat onder druk van de crisis veel samenwerkingsverbanden worden gesmeed, waarbij alle deelnemende partijen zijn geselecteerd op hun toegevoegde waarde voor het team. Kortom, de kippen die uit het bakje mogen eten worden nu geselecteerd.

De bedrijven die zich buiten deze samenwerkingsverbanden door de crisis heen weten te worstelen zullen na de crisis niet profiteren van een opgaande economie. Na de crisis wordt het werk opgepakt door de bedrijven die tijdens de crisis als co-makers en ketenpartners grote toegevoegde waarde hebben gecreëerd.

Mijn stelling is: wie nu niet zorgt dat zijn bedrijf toegevoegde waarde kan leveren in een samenwerkingsverband, vindt na de crisis geen of heel weinig werk. Er zullen steeds minder kippenhouders zijn die hun graan royaal uitstrooien over het veld. Steeds vaker gaan opdrachtgevers gebruikmaken van innovatieve systemen om alleen de kippen met toegevoegde waarde te voeren.

Advertenties

Over KLANKBORD

Yuri Pelser Linkedin.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s