Wat wil ik (niet)?

29 januari 2014 verschenen op Toolkit.nl

Ik werk mee aan een onderzoek waarbij we zoeken naar een manier om energienotaloze woningen aan de man te brengen. Tijdens de gesprekken die we hierover voeren komt één inzicht steeds weer boven drijven: als we de stroom willen versnellen, zullen we de consumenten moeten faciliteren in hun behoefte. Vertel eens iets nieuws, hoor ik u denken.

En toch is het antwoord op de vraag “Welke behoefte heeft de consument?” niet zo eenvoudig gevonden. Het begint al met de conclusie dat “de consument” niet bestaat. Motivaction spreekt in haar whitepaper over niet minder dan vijf tinten groen. Ymere onderscheidt haar klanten in vier klantsegmenten. Welke behoefte heeft deze klant? Kunt u de woningen gewoon bouwen en ervan uitgaan dat ze wel verkocht worden? Die tijd ligt lang achter ons.

In het tv-programma Eén Vandaag, waar Onno Dwars enthousiast over de energienotaloze woning vertelde, werd nogmaals duidelijk dat de locatie en de financiering echt op de eerste plaats komen. De woning kon mede dankzij het ontbreken van de energierekening gekocht worden. Het energieakkoord zorgt voor € 13.500,- extra finan­cie­rings­ruimte, als u het geld maar aanwendt voor duur­zaam­heids­maat­re­ge­len. De financiering is daarmee een minder groot struikelblok geworden. Heeft u een goede locatie bemachtigd? Dan hoeft u alleen nog maar te ontdekken aan welke behoefte invulling gegeven moet worden om de energienotaloze woning aan de man te brengen.

Tijdens een van de gesprekken kwam meerdere keren ter sprake dat we willen weten wat de klant wil. Welke keuzes moet je als ontwikkelaar of bouwer maken als je niet weet wat de klant wil? Het antwoord lijkt weer eenvoudig: laat de klant dan zelf kiezen.

Op dat moment zag ik de gouden bergen aan mij verschijnen. Als u mij vraagt wat ik wil, dan wil ik altijd alles. Daarna komt dan onvermijdelijk de teleurstelling. Ik hoor de makelaar met spijt in de stem al zeggen dat dat helaas gezien het budget niet mogelijk is. Het werd mij ineens duidelijk welke vraag we onze klant moeten stellen als we haar behoefte willen kennen.

Wat wilt u niet?

Advertenties

Over KLANKBORD

Yuri Pelser Linkedin.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s