Cool man in the box

verschenen in VV+ maart 2015

Recent zag ik een man met twee stokken in de hand met ontbloot bovenlijf en in korte broek door de polders van de Beemster wandelen. Het vreemde aan dit verhaal is dat ik deze column niet in augustus, maar in februari zit te schrijven. Dezelfde dag nog kwam ik er achter dat deze man mijn overbuurman is. Hij heeft met een groep mensen in recordtijd onder begeleiding van Wim Hof ‘The Iceman’ de top van de Kilimanjaro bereikt.

In onze branche praten we over comfort en hoe door onze technieken de beleving van de klant optimaal kan worden gediend. De comfortdiscussie zorgt er voor dat restwarmtesystemen nu worden aangevuld met koude bronnen waarvan de warmte in de winter weer aan de buitenlucht wordt afgegeven. Het is een wko zonder dat de ‘w’ van warmte wordt benut. Koeling wordt in de energiezuinige nieuwbouw steeds meer als een noodzakelijk product gezien. De klant mag het in de zomer niet te warm hebben. En natuurlijk moeten de energieadviseurs de toeslag voor oververhitting die in de epg-berekeningen zitten op duurzame wijze wegwerken om aan de steeds strengere eisen te kunnen voldoen.

Bent u door de inhoudelijke uiteenzetting in deze column de klant al uit het oog verloren?

Ik betrap mijzelf er regelmatig op dat inhoudelijk interessante discussie over techniek en rekenmethodieken mijn focus op de klant vertroebelen. Het is voor techneuten, zoals ik, erg verleidelijk om de oplossing voor onze vraagstukken te zoeken in de voor ons begrijpelijke en beheersbare rekensommen en techniek.

Ik vraag mijzelf nu af of we de oplossing ook bij de bron kunnen vinden? De mens, ‘onze klant’, heeft, zoals Wim Hof inmiddels door de wetenschap heeft laten aantonen, een uitstekende natuurlijke thermostaat en regeltechniek om zijn eigen klimaat te beheersen. Wat houd ons tegen? De samenwerking met experts van buiten ons vakgebied kan de wereld er anders uit laten zien.

Wie van u gaat de uitdaging aan?

Will you all get out of MY BOX !!
It’s too crowded too THINK IN HERE !!
Please get your own thinking going on OUTSIDE THE BOX.

Advertenties

Over KLANKBORD

Yuri Pelser Linkedin.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s