Innoveren: een opgave

hersenenInnoveren geeft bijna altijd aanleiding tot discussie. Wat de één innovatie noemt is voor de ander slechts verbetering van een bestaand product, of een oplossing voor een probleem dat er niet is.

31Volts, het Service Design bureau van Nederland, heeft een documentaire gemaakt over het geheim van innovatie en vooruitgang. De kortste samenvatting die ik hiervan kan geven is dat voor innovatie ruimte nodig is. Fysiek, mentaal, in tijd en financieel heb je ruimte nodig om tot waardevolle innovatie te komen. Of je nu een piepkleine lokale onderneming bent, of een grote multinational. De hele docu onderaan deze blog.

Rocketscience of detail

Bij innovatie denken we aan vooruitgang in technologische ontwikkeling. In mijn beleving is elke verandering of deze nu van technisch of persoonlijke aard is een vorm van innovatie. Omdat ik geloof dat persoonlijke ontwikkeling het vliegwiel is voor vooruitgang zie ik dit ook als een vorm van innovatie. Persoonlijke innovatie wel te verstaan. Er wordt in het dagelijks leven vaak een beroep gedaan op ieders vermogen tot persoonlijke innovatie. Zo vaak zelfs dat we het niet eens in de gaten hebben. We gaan het pas merken wanneer de gevraagde persoonlijke innovatie veel effect heeft op onze gewoontes.

Efficiënte hersenen

puzzelMensen zijn door de innovatie van moeder natuur heel energie-efficiënt gemaakt. Onze hersenen gebruiken veel energie voor taken die we heel bewust uitvoeren. Dit zijn vaak nieuwe dingen die we willen leren. U herinnert zich vast nog wel hoe veel energie het heeft gekost om te leren auto rijden. Ons ontwerp is zo uitgewerkt dat we dingen die we vaker doen automatiseren, waardoor ze minder energie kosten. We hoeven na enige oefening daardoor niet meer bewust te schakelen en sturen. We kunnen onze aandacht besteden aan het verkeer of, of helemaal fout: onze smartphone.

Anders dan anders

De grote veranderingen in onze markt zoals ketensamenwerking, design, build and management-contracten en total cost of ownership vragen steeds vaker om nieuw gedrag, of je nu een multinational bent of een kleine installateur. Gedrag dat veel energie kost omdat we het eerst bewust in moeten zetten. We zijn terug bij de conclusie van de documentaire. Voor innovatie heb je ruimte nodig. Wanneer we deze ruimte niet creëren, komt de innovatie niet tot stand. Als u binnenkort aandacht besteed aan uw toekomstplannen, hoop ik dat u ruimte maakt om deze waarachtig grote innovatieopgave waar te maken.

 

Making Progress from 31Volts on Vimeo.

Advertenties

Over KLANKBORD

Yuri Pelser Linkedin.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s