100 procent gezond

Eerder verschenen in januari 2018 in VV+.

 

Er was een hele dag speciaal georganiseerd voor 150 professionals en andere geïnteresseerden. Die dag werd er lustig gedebatteerd over open of gesloten badkamerramen en gelachen om het duo Flex en Iebel. Zij wisten op vermakelijke wijze pijnlijk duidelijk te maken dat veel winst te behalen is door je werk gewoon goed te doen. Het was de dag van de binnenlucht waar een medewerker van Woonstichting Mitros hun nieuwste challenge aankondigde.

Mitros roept de markt op om een concept te ontwikkelen voor een 100 procent gezonde renovatiewoning. Alsof het volstrekt normaal is vragen ze ons om een concept te bedenken waarbij, in tegenstelling tot nu, de bewoners na de renovatie geen last hebben van vocht, tocht, geluid en schimmel.

Ik werd er even stil van.

Ik bekijk het filmpje nog een keer, ja hoor ze zeggen het echt! Het gaat niet om het oplossen van de problemen in de nog niet gerenoveerde woning. We mogen een oplossing bedenken voor de problemen in woningen die net gerenoveerd zijn. Dit is het moment dat bij mij emoties een rol gaan spelen. Ik schaam mij en ben boos. Een gevoel van machteloosheid bekruipt mij als ik weer zie dat we het belang van de bewoner nog niet centraal weten te stellen. Dit belang is daardoor niet leidend bij de keuzes die we maken. Ik begrijp wel hoe dit in onze systeemwereld kan gebeuren, maar snap niet dat we de bedoeling niet centraal stellen.

Ik wil Mitros hartelijk danken.

Zij stellen zich kwetsbaar op en laten zien dat er bij renovatie dingen gebeuren die niet goed zijn. Ze laten ons weten dat ze het niet alleen kunnen oplossen en dagen ons uit. Ze dagen ons uit het technisch op te lossen, maar vooral ook te zorgen voor optimale integrale samenwerking. Met hun challenge doen ze precies dat wat nodig is om de systeemwereld even los te kunnen laten en te doen wat de bedoeling is. Een 100 procent gezonde en betaalbare renovatiewoning ontwikkelen voor de mensen die er in wonen.

Zoals Flex en Iebel het al zeiden op de dag van de binnenlucht:

‘Het is geen rocket science, mensen.’

Advertenties

Over KLANKBORD

Yuri Pelser Linkedin.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s