Met ademloos gemak de berg op

Met onder de tekst een tip over hoe jij dat ook kan.

Een paar jaar geleden sprak een sportarts mij met verbaasde stem en een strenge blik in zijn ogen aan over mijn verminderde longcapaciteit. Het was dezelfde arts die in 2014 de keuring voor mijn deelname aan de Alpe d’HuZes uitvoerde. Jaren later vroeg hij zich verwonderd af of ik toen niet zoals hij geadviseerd had met medicatie gestart was. Natuurlijk was ik daar na een bezoek aan mijn huisarts mee gestart. Na een paar maanden was ik het zat om tweekeer per dag een poeder te inhaleren waarvan het effect mij niet duidelijk werd. Het ging prima met mij en mijn conditie was tip top in orde vanwege de enorme hoeveelheid training die ik voor de 5 beklimmingen op de Alpe d’Hues gedaan had. Kortom geen enkele reden om met die medicijnen door te gaan dacht ik toen. De sportarts constateerde jaren later bij mijn wederom door de Franse autoriteiten verplicht gestelde keuring voor de Trois Ballons fiets toertocht dat mijn longcapaciteit aanmerkelijk verminderd was ten opzichte van de vorige keuring in 2014. Voor hem reden genoeg om mij met wat meer urgentie in zijn stem nogmaals naar de huisarts te verwijzen. Daar werd ik na een korte blik op de testresultaten met dezelfde medicijnen als in 2014 weer weggestuurd.

Sinds ik meedeed aan de Alpe d’HuZes heeft het fietsen mij niet meer los gelaten. Elk jaar wordt er met vrienden wel ergens een mooie berg beklommen en een paar heerlijke tochten door mooie natuur gemaakt. Vorig jaar heb ik vanwege een ziekenhuis opname, een jaar eerder, van een van mijn kinderen zelfs weer eens meegedaan aan een goede doelen sponsortocht. In mijn branche is de Alpentocht een bekende sponsortocht die jaarlijks geld ophaalt voor de Cliniclowns. Twee van hun clowns hebben tijdens die ziekenhuisperiode onvergetelijk mooie herinneringen bij ons achtergelaten.
(doneren kan nog 😊). Omdat ik in de loop der jaren wel merkte dat ik zeker net na de start van een tocht niet altijd zo goed mee kon komen met de rest van de groep werd ik nieuwsgierig wat ik daar, naast meer trainen, aan zou kunnen doen. In mijngeval houd de verminderde longfunctie in dat ik niet zo goed uit kan ademen en er dus relatief veel “oude” lucht in mijn longen achterblijft. Dat wordt geweten aan de elasticiteit van mijn longen die verminderd is door de astma aanvallen die ik sinds mijn 19e wel eens heb. Het pollenseiszoen, stoffige oude huizen verbouwen of gewoon allergische reacties op huisdieren zorgen voor deze aanvallen die ik vervolgens met een inhaler weer tot rust breng. Het zijn die aanvallen die er voor zorgen dat het longweefsel zich telkens wat meer verhard en minder elastisch wordt. Die elasticiteit is de eigenschap van je longen waarmee je in eerste instantie de meeste lucht uitademt. Daarnaast gebruik je ook een serie spieren die de uitademing ondersteunen. En geloof mij als je daar op gaat letten zijn het er veel meer dan je denkt. Ik kan dat inmiddels weten want vorig jaar heb ik een opleiding tot level 2 ademcoach gevolgd bij Kasper van der Meulen.

Een jaar of twee medicijngebruik later ben ik weer getest en kwam het goede nieuws van mijn huisarts via een kort telefoontje. Er is geen verdere verslechtering van je longfunctie opgetreden, ga zo door was de tip die er achteraan volgde. Laat dat nu net het gene zijn waar ik minder enthousiast over ben. Ik ben niet heel gelukkig met het vooruitzicht om de rest van mijn leven twee keer per dag een poeder te inhaleren. Fijn dat het lijkt te werken maar wat jammer dat ik er afhankelijk van lijk te worden. Een afhankelijkheid waarvan ik wil onderzoeken of dat ook echt nodig is. Dus ik vertel mijn huisarts over mijn opleiding tot ademcoach en de ontdekkingen die ik daar gedaan heb over mijn eigen wat onhandige manier van ademhalen. Op de vraag aan mijn huisarts of ik ook een tijdje kon stoppen met de medicijnen om te ontdekken wat ze voor mij doen of misschien ook niet meer doen reageerde ze positief. Probeer het vooral uit om te ontdekken wat er veranderd. Je zelf en je lichaam op deze proefondervindelijke manier beter leren kennen is wat je inzicht brengt in wat goed voor je is.

Tijdens de opleiding kwam ik er bij een oefening al snel achter dat ik ergens in mijn leven een afslag heb genomen waardoor ik bij het uitademen mijn buikspieren nauwelijks gebruik. Laten het nou net deze spieren zijn die de eerste ondersteuning geven bij het snel wegduwen van een groot volume aan lucht die zich in je longen bevind. En dat is precies wat mijn grafiekje bij de longfunctie test ook laat zien. De hoeveelheid lucht die ik in de eerste seconde uitadem is sterk verminderd ten opzichte van andere mensen van mijn leeftijd, gewicht en lengte. Ik ga met dat gegeven aan de slag om via oefeningen mijn ademgewoonte aan te passen. Als ik dat goed onder de knie heb stop ik een paar maanden met de medicijnen om daarna de sportarts weer een keer met een bezoekje te verblijden. Als uit die sportkeuring blijkt dat ook zonder ondersteuning van het dagelijks medicijngebruik mijn longfunctie gelijk gebleven is of misschien zelfs wel verbetering laat zien dan wet ik zeker waar ik aan toe ben. Er valt veel te zeggen over de positieve en ook negatieve effecten van industrialisatie van allerlei voor ons leven en gezondheid belangrijke beroepen, diensten en productieprocessen. Is het aan de sportarts of huisarts om mij op mijn verantwoordelijkheid te wijzen en mij met goede leefstijl tips te helpen zelf weer controle te nemen over mijn gezondheid? Of is het aan de arts om mij zo snel en goedkoop mogelijk op weg te helpen met medicijnen waar diverse partijen in de keten voor de rest van mijn leven omzet uit halen. Dat is een compleet ander verhaal waar ik nu niet aan zal beginnen. Waar ik wel aan begonnen ben is het nemen van mijn verantwoordelijkheid, de controle over mijn ademhaling en daarmee mijn gezondheid en kwaliteit van leven. Ben jij ook toe aan een stap op weg naar een gezonder leven waar je zelf de controle over hebt?

Kasper van der Meulen heeft in een online cursus “Hack your State” al zijn kennis en kunde gecombineerd in 5 doodeenvoudige (maar vaak onbegrepen) principes en 5 super effectieve geleide ademoefeningen. Allemaal begeleid met handpan muziek en leidende animaties.

Want: verander je adem – verander je staat van zijn – verander je leven!

Wil jij ook net als ik en duizenden andere mensen die je voorgingen ervaren welke voordelen je met ademwerk en een goede manier van ademen kan bereiken? Pak dan jouw kans en klik op de super aanbieding met 80% korting hieronder.


Wie wil er nu niet energieker opstaan, een dag vol focus, zorgeloos ontspannen en beter slapen?

Hack your State kost €20 en gaat na 12 juni 2022 omhoog naar €99.
Dutch
Englisch

Voor wie na Hack your State nog een stap verder wil, die kan kennis en ervaring verdiepen met de 7 aanvullende video’s van de Hack your State DeepDive, met 3 science-lezingen én 4 intense ademreizen.

Hack your State DeepDive kost €99 en gaat na 12 juni 2022 omhoog naar €199.
Dutch
Englisch

Veel plezier met ademen.

Yuri Pelser

Over KLANKBORD

Yuri Pelser Linkedin.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s